De kerstkapstok

maandag 16 december 2013

Een uitdaging met veel "slingers en ballen" en wel door de Sanseveria, dat konden we niet aan ons voorbij laten gaan, dus verscheen er dit jaar ook hier een "maakboom".  Voor het eerst, want wij sleuren normaal gezien een ferme boom mét kluit in onze living die we daarna terug in onze tuin planten voor het jaar nadien. Met wisselend succes trouwens - Lees:  er heeft nog maar 1 kerstboom het gehaald tot aan het volgend kerstfeest. Laat dat nu toevallig deze kerst zijn. De overlevende heeft geluk en mag gewoon blijven staan daar achter in de tuin.


Dit jaar werd er gebrainstormd en "pinspiratie" gezocht voor de "maakboom". De eerste versie is uiterst origineel: van snoeihout uit onze tuin, hier ook wel "de wissen" genoemd, vlocht Lief dit jaar eens geen hekwerk maar een heuse kerstboom. Hij lijkt zelfs op een kerstboom, op één waarvan de naalden zijn afgevallen, maar toch. Origineel dat wel, maar om een plekje te veroveren in de living vonden we hem toch wel wat te "schraal". Hij werd dus tot buitenboom gebombardeerd, met vogelvoer erin is "de schrale" zelfs functioneel overdag, 's avonds als de lichtjes branden zorgt hij voor de juiste sfeer.


Er moest dus een tweede versie komen, één voor binnen. Minder origineel, want vlot geïnspireerd op een boom die we op pinterest zagen voorbijvliegen (de Deense "Filigrantrae" zo blijkt). Het Lief knutselde met bezemstelen en stokken deze imitatie in elkaar. Ik vind hem echt stijlvol, maar daar zit mijn voorliefde voor "scandinavisch" vast voor iets tussen: blank hout en strakke vorm is al wat ik nodig heb om mij in het Hoge Noorden te wanen.



De Jeugd hier in huis deelt mijn mening duidelijk niet:

Zoon toen hij binnenkwam: "Oh en dat is de .... eum, kerstboom? ... mmm... origineel" met de intonatie waarop een ander "trekt op niks" uitspreekt.

Jongste: "Waarom kunnen wij niet een gewone boom in huis zetten, net als anders, net als "normale" mensen ?"
Ik: "dan kunnen die bomen buiten blijven staan, daar horen ze toch?"
Dochter: "Oh ja, en kapstokken horen in de gang...."

Zoon: "wat ik me afvraag is hoeveel bomen er gesneuveld zijn voor die bezemstelen?"

Of een beetje later als antwoord op de vraag van vrienden: en hebben jullie al een kerstboom gezet?
"*schouderophalend* nee wij hebben geen kerstboom maar een kerstkapstok." gevolgd door een smalend gelach.


En dan heb ik het nog niet over alle suggesties die ze deden om mijn "kapstok" - "kerstboom" verbeter ik - toch nog op een "boom" te laten lijken. Ik heb nog net kunnen verhinderen dat ze elke stok vol met groene sparretakken hingen. Om de kerk toch in het midden te houden en de gemoederen te bedaren sleepte ik dan toch maar wat "kerstgroen" in huis, waar zij zich rondscharen om hun kerstgevoel aan te wakkeren. Terwijl ik ondertussen wegdroom bij onze scandinavische boom en me luidop afvraag  "wie is er hier conservatief?"


Ach ja, u mag dit bord in de gaten houden en uw stem uitbrengen als onze boom er verschijnt. Waarvoor dank!! Hoewel ik vrees dat we geen schijn van kans meer maken tegen deze kanjer.

13 opmerkingen:

  1. :D De commentaar van de kinderen! Geweldig... ik moet zeggen dat zoon ook een punt heeft ivm die afgekapte bomen en bezemstelen! :) De buitenboom is super, de binnenboom ook hoor maar ik behoor bij de conservatievelingen... ik wil de boom ook nog een beetje ruiken! ;) Prettig eindejaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoon heeft meestal een punt, dat is 't m nou net. Voor jou ook: feest ze.

      Verwijderen
  2. Hi-la-risch... ik zit hier luidop te lachen. Wel raak, hun opmerkingen, maar ik vind het een mooie boom! En die pompom-adventkrans aan de muur vind ik ook de max!
    En dan totaal niet to the point: maar ik zie op die foto nog iets wat mij interesseert: we zijn nl. nog op zoek naar een oplossing voor mijn ventje zijn gitaren in ons kleine huis (ze liggen nog altijd bij de schoonouders sinds we verhuisd zijn). Dat rekje dat jullie hebben staan lijkt me nog best compact?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het gitarenrekje is inderdaad compact, je kan er 5 gitaren inzetten. Perfect voor Lief zijn gitaren, die nu niet meer overal in huis staan. Ik kocht het gewoon in een muziekwinkel in de buurt. Lijkt me het ideale kerstcadeau?

      Verwijderen
  3. Mijn stem heb je! (al zal dat geen verschil maken in de eindafrekening, merk ik ;) ) Ik stel me vooral de vraag "zou ik die boom in mijn living zetten?" De kanjer absoluut niet, de jouwe graag ;) Want oh ja, liefde voor blank hout en strak design :) En grappig zeg, de reacties van de toch wel conservatieve kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet het toegeven: hij staat prachtig in mn living ;-)

      Verwijderen
  4. Schitterende reacties van uw kroost !!! (de fronsende gezichten van mijn kroost spraken ook boekdelen toen ik begon over een mogelijk maakboom en hen liet kennismaken met het pinterest-bord ... hier kwam dus geen maakboom binnen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maar hoe jammer en jij laat dat zomaar gebeuren en stelt geen rebelse daad?

      Verwijderen
  5. Heel herkenbaar. Ook ik zette mijn maakboomplannen door ondanks de bedenkelijke blikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de flater begaan van op voorhand te vragen of ze een zelfgemaakte boom zagen zitten dit jaar. Na de toch wel heftig negatieve reacties( "No way!!", "Zijt ge gek",...), hebben wij dus een gewone kerstboom in huis gehaald. Zal me leren van hun mening te vragen...

    Ik vind die van u heel geslaagd !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wacht nog een paar jaar, ge leert dat nog wel om gewoon uw goesting te doen en hen voor voldongen feiten te stellen ;-)

      Verwijderen
  7. Ik vind hem gewoon GEWELDIG !
    Enorm origineel, en gewoon handig: geen afvallende naalden!

    Fijn eindejaar en een super 2014!
    Groetjes,
    Nienke
    (www.nienkado.blogspot.be)

    BeantwoordenVerwijderen