Dubbel en dik

donderdag 27 september 2012

Er werd hier alvast gespeculeerd wat er uit die boordevolle mand fleece  zou verschijnen: sommigen bestelden vrolijk een paar bedslofkes, anderen speelden op veilig en hielden het vaag op "iets warms", én één iemand zat er gewoon klop op: een lappendeken. Dat gerecykleerde deken spookte al lang door mijn hoofd én voor een keer zou ik eens geen seizoen te laat komen met mijn stiksel.  Nog voor de herfst zijn intrede deed lag er een dubbel en dik fleece deken op de bank.


Ondertussen werd het uitgebreid getest en gekeurd
én héél erg warm bevonden!


Ideaal om u onder te verstoppen,


of om mee te slepen naar een hoekje met een boekje.

Wil je zelf ook één maken? 
Het is niet zo moeilijk maar het vraagt wel wat tijd. Steek een jeansnaald in je naaimachine, of een andere naald die wel wat kan hebben, want we moeten door heel wat lagen fleece door. Ready? daar gaan we:

1. Verzamel fleece in alle kleuren die je kan missen: te kleine truitjes van de kinderen, sjaals, dekentjes, een vest die je niet meer aandoet. Ik speurde in mijn kasten en vond alvast een hele mand ongebruikte fleece. Je kan ook bij vrienden, familie en buren navragen. Vaak vind je ook 2e-hands fleece op rommelmarkten of in de kringwinkel aan een spotprijsje.

2. Bepaal hoe groot je je vierkanten wil. Ik nam een sjaal met streepjes die ik zeker wilde verwerken als "maat", daar kreeg ik lapjes van 16 op 16 cm uit - dus dat zou het worden. Knip vierkanten van dezelfde grootte uit de fleece-kledingsstukken en dekens. Grotere of kleinere vierkanten kunnen natuurlijk ook. Hoe kleiner de vierkanten, hoe meer werk.



3. Leg alle vierkanten naast elkaar op de grond en bouw zo alvast je deken op, zodat je weet welke kleuren je naast elkaar wil.

4. Stik 4 vierkanten aan elkaar. Je legt 2 vierkanten rechts op rechts op elkaar en stikt op 1,5 cm, je doet hetzelfde met de 2 andere vierkanten en tenslotte stik je die 2 stroken ook aan elkaar - rechts op rechts - 1,5 cm.

5. Nu heb je een lap van 4 vierkanten, je strijkt de naden heel goed open en je stikt op 1 cm, zodat de naadtoeslag goed mee vast en plat zit. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:



Probeer er goed op te letten dat de hoekjes mooi samenkomen zoals hierboven. Maar wees niet te streng voor jezelf. We willen tenslotte ook dat het een beetje vooruit gaat én het mag ook best een beetje schots en scheef zijn vind ik, het blijft een handgemaakt recyclageproduct en dat hoeft er niet te perfect uit te zien.  Maar goed, er zijn hier vast veel lezers die het op dit punt niet met me eens zijn - mensengoesting zeker? (Noot: de lap hierboven is echt het meest geslaagde exemplaar)

6. Doe dat zo verder, stik allemaal lappen herhaal dus stap 4 en 5, tot je allemaal lappen hebt van 4 vierkantjes.

7. Stik nu telkens stroken van deze lappen. Je naait weer rechts op rechts de lappen aan elkaar op 1,5 cm, je strijkt de naden en je stikt door op 1 cm. Je maakt de stroken zo breed als je je deken wil hebben.

8. Stik tenslotte de stroken weer op dezelfde manier aan elkaar. Dan is de voorkant van je deken helemaal klaar.

9. Aan de achterkant naaide ik een turkoise fleece deken, waarvan ik al eens stukken gebruikte voor een ander project. Maar het was nog groot genoeg. Je kan uiteraard ook een andere stof gebruiken. Snij de kanten van het lappendeken en de andere stof die je koos tot ze even groot zijn en recht.

10. Leg rechts op rechts op elkaar en stik op elkaar, laat wel een keergat open. Knip overtollige stof voorzichtig weg bij de hoeken en duw de hoeken goed uit. Keer het hele deken door het gat.


11. De laatste stap, je strijkt alles nog eens heel goed en je speldt alles vast aan de naden. Je stikt op een cm langs de hele rand van het deken en je zorgt ervoor dat je vooral het keergat mooi sluit. Als je wil afwerken met een boord vind ik de snelle methode van rae wel een idee.  Misschien lukt het ook wel met een paspel - net zoals je bij "Emma en Mona" zag, maar ik weet niet wat voor effect dat heeft met 2 lagen fleece, misschien verzuipt het bandje dan wel in de fleece. Enfin, voor meer uitleg over het spelden en aaneenstikken van de 2 lagen (stap 9-10-11) neem je best Griets tutorial nog eens ter hand - dat is basiscursus dekentjes stikken. 

Voila, helemaal klaar!
Laat die lange herfstavonden maar komen nu, 
ik kruip onder mijn dekentje met een warme kop thee.

Ondertussen is mijn mand met fleece nog lang niet leeg. Er kunnen nog wel een paar bedsloefkes uit, of een sjaal, beenwarmers, een muts, ovenwanten of ....heeft er nog iemand suggesties? 

Nu rest me enkel nog een luid applaus te vragen voor Boomie, die ons weer massaal aan het recykleren zette. Handen op elkaar, want ze heeft dat dubbel en dik verdiend!



44 opmerkingen:

  1. superleuk!!, ik zou zo mijn fleccedekentje verknippen, maar dan kom ik nog niet aan genoeg feelce :-/ en ik wil er niet speciaal nieuwe fleece vr kopen, misschien eens in de kringwinkel kijken :-) bedankt voor het leuke idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik bestel bedsloefkes, dan heb ik toch een beetje het gevoel dat ik mee onder het deken zit! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, zo moedig van u om zo' kleine vierkantjes te knippen! Ik hou voorlopig mijn gekregen Cars-fleeceke, past niet bij mijn interieur, maar ik vrees dat ik iets te lui ben ;-) Misschien heb ik tegen volgende winter wel voldoende courage (en tijd) verzameld, want 't is alleszins wel een prachtstuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Awel, da hebde gij goed gedaan! Daar moet nogal werk in gekropen zijn zeg. Maar kou zullen jullie zeker niet lijden deze winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heerlijk, zo al die kleuren bij elkaar. En veel werk, maar toch een stuk rapper dan zo'n gehaakte lapjesdeken lijkt mij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vergelijking gehaakte grannysquaredeken en dit is inderdaad als een boemeltrein met een tgv. Aan mijn gehaakt exemplaar ben ik al bijna anderhalf jaar bezig en 't is nog lang niet af!

      Verwijderen
  6. Prachtig!!!! En heerlijk lijkt me zo'n warm dekentje. Topidee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wauw supergoed gedaan van je, wat een voldoening haal je daar uit he? da's nou echt recylkelen, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Daar wil ik wel onder liggen met een goed boek, wat kaarsjes en een kop thee extra.
    Echt knap Lies, ik ben fan, dat doorstikken maakt het ook extra mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat ziet dat lappendeken er zalig uit!!!! Je hebt dat echt prachtig gemaakt!!! Maar ik weet niet of ik er het geduld voor zou hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij beginnen hier alvast fleece te verzamelen! En dan het liefst in even mooie felle kleuren als bij jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een hele karwei, maar het resultaat is ongelooflijk mooi! Als die kleurtjes bij elkaar, prachtig!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Eigenlijk een simpel idee, maar je moet er maar op komen hé! En al dat werk, chapeau! Ik denk dat ik zoiets ook maar op mijn winters naailijstje zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Quilt + fleece= superdeken. Zo simpel, maar toch zou ik zelf nooit zijn opgekomen. Dank je voor de tip, die wordt meteen gepind!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig!!! Ik vind de kleuren ook super, je wordt er gewoon helemaal blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een geweldig deken! En die kleurtjes passen zo mooi samen allemaal. Zo wil ik er ook wel eentje op de bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Superresultaat! Nog eens bedankt om mee te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Lies,

    als je mij een mailtje stuurt op severienvandam*at*hotmail*dot*com, stuur ik je graag een pdfje van het patroontje door. Ik was namelijk niet direct van plan om het op mijn blog te zetten, aangezien het echt voor beginners bedoeld was is het nl. plat gehaakt, en niet in het rond, wat denk ik een betere methode zou zijn. Maar ik stuur je graag het patroontje door!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtig deken ! Ik weet zeker, als ik zo'n deken zou maken, dat dat het meest gebruikte fleecedeken in de zetel wordt ! Niet zo saai als de effen fleec plaid die er nu in ligt ;-) Als ik ooit eens tijd heb, doe ik dit zeker !!! Want ook hier liggen er nog een stapel fleece-overschotjes en oude fleece truien ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Waa zo schoon gedaan seg! Engelengeduld ...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw! Ik vind je deken echt super tof geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een prachtige kleurrijke deken is het geworden!
    Dank je voor je tutorial!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel mooie deken, ziet er super warm en gezellig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Amai, wat een werk maar je gaat er nog heel veel deugd van hebben!! En zo kleurrijk en gezellig!!! Geniet ervan met dit frisse weer, het komt al direct van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh wat een heerlijke deken, mooi en lekker warm!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ferm! Ideaal voor dit gure herfstweer!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ooooh, dat brengt mij op ideeën! Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Supermooi, ik heb nu veel Fleece bijeen en ga mij er ook aan wagen….hopelijk lukt het een beetje!

    BeantwoordenVerwijderen