Voor ik ga slapen

dinsdag 3 januari 2012

"Ik ben morgen geboren
vandaag leef ik
gisteren werd mijn dood"
Parviz Owsia



Ik nam het boek van mijn nachtkastje toen ik 's ochtends wakker werd en deze zin was het eerste wat ik die bewuste dag las. Die ene zin vat meteen erg krachtig het boek dat ik nog zou lezen samen, merkte ik nadien. Ik lag op dat moment in mijn eigen vertrouwde bedje, een nieuwe dag lag voor me en mijn ventje nog ronkend naast me. Meteen werd ik meegezogen in het verhaal van Christine Lukas. Zij wordt wakker in een vreemd bed met een vreemde man naast haar.  Die man blijkt haar eigen man te zijn, Ben met wie ze al 22 jaar getrouwd is.  Christine lijdt aan bijzondere vorm van geheugenverlies, telkens als ze gaat slapen vergeet ze weer alles van de vorige dag, haar geheugen wordt elke dag opnieuw gewist. Ze herinnert zich niet eens wie ze is, staat elke ochtend in volle paniek op en ze is volledig afhankelijk van Ben en wat hij haar vertelt. Herinneringen uit het verleden bepalen wie je bent en Christines situatie lijkt helemaal hopeloos. Elke dag opnieuw is haar verleden dood en elke dag is weer een zoektocht naar zichzelf, die telkens van 0 begint. Op aanraden van haar dokter begint ze een dagboek bij te houden en ontdekt zo stilaan zichzelf, haar leven, haar verleden en dat haar man Ben heel wat te verbergen heeft. Ik las het boek in 1 ruk uit en ben helemaal gefascineerd door deze literaire, psychologische thriller.  Dagen nadien hield het me nog steeds bezig, allerlei gedachten bleven door mijn hoofd spoken "stel nu dat ik dit moment me morgenochtend niet meer herinner...!"
Dus als je nog op zoek bent naar een goed boek over de betekenis van het leven of gewoon een spannend verhaal dat je bijblijft, dan is dit boek zeker een aanrader!

Auteur: SJ Watson
Origineel: "Before I go to sleep"
Vertaling: "Caecile de Hoog
Genre: literaire thriller
Uitgeverij: Anthos
Verschenen: 01/05/2011
ISBN: 9789041417244

6 opmerkingen:

  1. Ik had er al eens van gehoord. Een echte aanrader dus, zet hem gelijk op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mensen van 50 met dementie, ik werk er mee, in de fleur van je leven zijn, je koffie veel te warm drinken en niet meer weten wie die mooie jongen van 21 is, tot hij zegt mam ik ben het,...Soms weten we vaak niet hoe gelukkig we zijn dat de dingen gewoon zijn gang gaan. Uitwaaien kan deugd doen! Misschien toch maar naar de zee gaan, hoewel het daar harder zal zijn dan bij ons. Het is ook wel het weertje om met een goed boek in de zetel te kruipen, weg van de wereld, ik zet hem op mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. merci voor de tip! hij komt zeker om mijn leeslijst voor 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een boek dat ik zeker eens ga zoeken!
    bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die spreekt me onmiddellijk aan - komt op mijn lijstje - en het komt goed uit dat ik voor kerst wat boekenbons kreeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb eens een film gezien wat ongeveer hezelfde ging, maar dan ging het steeds over de eerste ontmoeting. Ik zet hem ook op mijn verlanglijstje, bedankt voor de tip en een gelukkig en gezond 2012.
    Liefs
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen