Ik ruik...

woensdag 16 juni 2010

rust
ik ruik...
dat het bijna vakantie is!

Dat is de belangrijkste reden waarom ik zo van lavendel hou: het betekent voor me zalig nietsdoen en lekker relaxen. Daarom staan er ook hele bossen lavendel in mijn tuin. Als ik voorbij loop kan ik het niet laten om eens door de bossen te gaan met mijn handen en de heerlijke geur op te snuiven. Eigenlijk is het nog net ietsje te vroeg om lavendel te oogsten maar ik kon me vandaag toch niet inhouden en plukte een bosje, bakte samen met de meisjes lavendelkoekjes en we zetten lavendelthee, met de blaadjes maakten we ook nog lavendelhoning. Na enkele minuten rook het heerlijk in het hele huis, voordeel: alle vliegen waren verdwenen (daar hebben we hier behoorlijk wat last van) een  extra rustgevend moment voor de studerende zoon. Van hoofdpijn, misselijkheid of een slechte adem hadden we geen last, anders waren we daar ook meteen van verlost.

lavendelkoekjes:
Pluk een bosje lavendel
Doe de bloemetjes van de aren.
Verwarm je oven voor op 150 graden
Neem 100 gr zachte boter en 100 gr kristalsuiker en klop dit tot je een luchtige botercrème hebt.
Meng 100 gr kristalsuiker met een pakje vanillesuiker, 150 gr bloem en een theelepel bakpoeder,
Voeg hieraan 1 grote eetlepel lavendelbloemtjes toe.
Meng de botercrème en het droge deeg tot een kruimelig deeg
Maak hier bolletjes van en duw de bolletjes plat tot koekjes op een bakplaat waarop je bakpapier hebt gelegd.
Bak de koekjes 20 minuten
Strooi nog een klein beetje lavendelbloemetjes over de koekjes ter versiering

lavendelthee
Zet lavendelthee, dat doe je door droge of verse bloemetjes in een thee-ei of zeefje te doen en te laten trekken in water dat je net gekookt hebt, een paar druppeltjes citroensap erbij is ook lekker.

lavendelhoning
met de blaadjes van ons lavendelbosje maakten we ook nog lavendelhoning.
Neem een potje honing, doe de honing in een pannetje en verwarm de honing,
doe daar een handvol fijngehakte lavendelblaadjes bij en nog wat lavendelbloemetjes als je die over hebt.
Verwarm de honing en de lavendel maar laat die niet koken.
Schenk dan alles in een schone pot, laat die pot afkoelen en draai dan het deksel er goed op. Je moet de honing minstens een week laten trekken voor je hem gebruikt. Lavendelhoning kan je gebruiken in de thee, op de boterham of om je lamsvlees of  ribbetjes in te smeren voor je het gaat grillen.

Als je echt zoekt naar een hele scherpe lavendelsmaak kan je ook het houtige deel van de lavendel gebruiken, dat zou voor een straffere smaak zorgen heb ik eens ergens gehoord. Zelf heb ik dat nog nooit geprobeerd, want ik vind dat lavendel zo al sterk genoeg smaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten